Gepubliceerd op 23 januari 2024

Ramboll, Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos gaan samenwerken aan innovatieve tunnelprojecten

Ramboll, Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos slaan de handen ineen om hoogstaande tunneloplossingen te ontwikkelen, waarmee zij veilige, betrouwbare en duurzame ondergrondse mobiliteitsinfrastructuur verzorgen. Deze overeenkomst combineert onze geavanceerde mogelijkheden met de planning en het ontwerp van tunnels en ondergrondse constructies.

Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos en Ramboll zijn globale marktleiders en aanbieders van ontwerpservices en advieswerk binnen de afgezonken tunneltechnologie. Gedrieën zijn wij in staat superieure multidisciplinaire consultancy en technisch advies te leveren voor de gehele levenscyclus van tunnels: van haalbaarheid tot uitvoerbaarheid, definitief ontwerp, planning, (project)financiering, ontmanteling en kostenramingen.   

Wij zijn in staat superieure multidisciplinaire consultancy en engineeringsadvies te leveren voor de gehele levenscyclus van tunnels: van vroege planning en uitvoerbaarheid tot aan het definitief ontwerp, kostenramingen en (project)financiering en ontmantelingsplanning. 'Ik ben er enorm tevreden over dat onze drie bedrijven hebben besloten tot nog nauwere samenwerking. Dit betekent dat klanten voordeel zullen genieten van een hoogstaand integraal dienstaanbod, toegang tot de hoogst gekwalificeerde tunnelexperts en een ongeëvenaarde globale reputatie die drie decennia beslaat', aldus Niek Joustra van Royal HaskoningDHV.

De nieuwe overeenkomst opent de deuren tot toekomstige projectmogelijkheden wereldwijd en bouwt voort op de samenwerking aan de langste afgezonken tunnel ter wereld: de Fehmarnbelt. Deze wordt momenteel aangelegd tussen Denemarken met Duitsland en zal naar verwachting in 2029 in gebruik kunnen worden genomen. ‘Innovatie is de hoeksteen van ons samenwerkingsverband. Net als bij ons werk aan Fehmarnbelt, zullen wij huidige bouwkundige normen uitdagen om complexe technische uitdagingen te overwinnen, om nieuwe mogelijkheden te ontsluiten en zo de beste oplossingen te creëren voor en in samenwerking met onze klanten’, zegt Rinze Herrema van Witteveen+Bos.

‘Ramboll, Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos zijn ook van plan om best practice-leider te zijn wat betreft duurzaamheid in tunnelbouwkunde, inclusief een toegewijde nadruk op groene ontwerpprincipes. Zo willen we de milieu-impact verminderen en de levensduur van bestaande en nieuwe tunnels vergroten. Ook zetten we ons in voor het gebruik van milieuvriendelijk en herbruikbaar materiaal en het behoud van biodiversiteit’, voegt Asger Knudsen van Ramboll toe.

De samenwerkingsovereenkomst treedt op 1 januari 2024 in werking en brengt het werk van meer dan 25.000 experts samen.