Gepubliceerd op 07 juli 2021

Compact Ecorail vergroot de verkeersveiligheid en voorkomt bomenkap

Op 7 juli 2021 is langs de N919 bij Oosterwolde in Friesland de eerste Compact Ecorail officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van de Friese gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder. In mei 2021 ontving het innovatieve concept de benodigde CE-certificering, waarna voor de combinatie BAM, Saferoad Holland en Witteveen+Bos de weg vrij was om de innovatieve geleiderail te plaatsen.

De initiatiefnemers wonnen in 2020 een prijsvraag van de provincie Fryslân voor de ontwikkeling van een nieuwe geleiderailconcept. De geleiderail moet de veiligheid vergroten op provinciale wegen, omdat deze geplaatst kan worden op plekken waar geen ruimte is voor een traditionele geleiderail.

Bomen sparen
Langs veel provinciale wegen staan bomen zo dicht op de weg dat deze een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. Het gaat om bomen die binnen de zogenaamde obstakelvrije zones staan. De bomen hebben vaak een belangrijke landschappelijke waarde, waardoor kappen geen optie is. Het plaatsen van traditionele geleiderails is vaak niet mogelijk door de smalle berm, die vaak ook nog vol ligt met leidingen. De werkingsbreedte (of uitbuigingsruimte) van slechts 0,6 meter maakt dat met dit systeem voertuigen toch veilig beschermd kunnen worden, zelfs wanneer obstakels zeer dicht langs de weg staan. Dat betekent dat de Compact Ecorail kan voorkomen dat er bomen moeten worden gekapt.

Inpasbaar
De Compact Ecorail geleideconstructie past, door de schuine verankering, ook daar waar kabels en leidingen in de grond liggen en beperkte ruimte beschikbaar is. Bij eventuele aanrijdingen wordt schade aan leidingen en de verhardingsopbouw voorkomen. De bovenbouw van de geleiderails bestaat uit weervast staal, een sterk materiaal dat landschappelijk goed inpasbaar is. Het ontwerp sluit naadloos aan op veelgebruikte standaard-geleiderails.

Duurzamer
Wat betreft duurzaamheid scoort de Compact Ecorail een stuk beter dan de meest gebruikelijke alternatieven, zoals thermisch verzinkt staal. Uit berekeningen blijkt dat de productie van de Ecorail slechts een derde van de CO2-uitstoot per strekkende meter veroorzaakt vergeleken met een reguliere geleiderail (2 kg CO2-eq versus 6 kg CO2-eq). Ook voor de MKI (MilieuKostenIndicator) gaat het om een derde in vergelijking met reguliere geleiderails.

Uitrol
De verwachting is dat de Compact Ecorail op meer provinciale en gemeentelijke wegen in heel Nederland uitkomst kan bieden, daar waar de ruimte in de berm beperkt is en de verkeersveiligheid verbetering verdient. De combinatie is er dan ook op gebrand om ook op andere locaties in het land een significante bijdrage te leveren aan de verkeerveiligheid en behoud van bomen.

Deel dit artikel