1 2 3 4 5 6

APMT Maasvlakte II Container Terminal

APMT Terminals Maasvlakte II B.V. ontwikkelt een nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte. De terminal wordt een van de meest geavanceerde, duurzame en effici├źnte in zijn soort. Het totale project zal, wanneer alle bouwfases zijn afgerond, een omvang hebben van ongeveer 180 hectare, met 2,8 kilometer diepzeekade en 500 meter binnenvaartkade.

Eerste fase

In januari 2011 kreeg Witteveen+Bos de opdracht om het civieltechnisch ontwerp en de aanbestedingsdocumenten van de terminal op te stellen en ondersteuning te verlenen tijdens het aanbestedingstraject. Deze adviesdiensten zijn merendeels in maart 2012 afgerond. Daarna is Witteveen+Bos ingeschakeld voor de directievoering en toezicht tijdens de bouw van de eerste fase, die twee jaar duurde. De terminal is in december 2014 in bedrijf genomen.

Kenmerken

De terminal onderscheidt zich door een hoge graad van automatisering, waaronder de kadekranen, opslagkranen en voertuigen. Wanneer de terminal volledig ontwikkeld is, zal deze in totaal een capaciteit hebben van minimaal 4,5 miljoen TEU. De ontwikkeling van de terminal gaat gefaseerd; fase A, de eerste operationele fase, omvat 86 hectare, een diepzeekade van 1 kilometer en een binnenvaartkade van 500 meter. De terminal kan alle modaliteiten afhandelen, inclusief de nieuwe generatie containerschepen als de Maersk Triple E-klasse.

Integraal ontwerp

In samenwerking met Railinfra Solutions verzorgde Witteveen+Bos het voorlopig ontwerp, detail ontwerp en de aanbestedingsdocumenten. Binnen de scope vielen de civiele, elektrische- en mechanische aspecten (exclusief werktuigen), de rails en de gebouwen. Het ontwerp kwam tot stand met behulp van 3D-modellering, mede om een verregaande integratie van de verschillende disciplines te realiseren en mogelijke knelpunten sneller te signaleren.

Directievoering

Tijdens de bouwfase verzorgde Witteveen+Bos de directievoering en toezicht. In april 2012 werd de aannemer (GMB, Dura Vermeer & Imtech) door APMT gecontracteerd en werd het directieteam door Witteveen+Bos geïnstalleerd. Het was voor de betrokken partijen een flinke uitdaging om de terminal op tijd, met respect voor de het milieu en binnen budget op te leveren, mede gezien de strakke planning en de hoge standaarden die APMT hanteert. Deze uitdagende opdracht is inmiddels succesvol afgerond en Witteveen+Bos is er trots op hieraan te hebben mogen bijdragen.