Blankenburgverbinding

Sinds augustus 2013 werkt Witteveen+Bos voor Rijkswaterstaat aan de planuitwerking voor de Blankenburgverbinding. Hierbij wordt op onderdelen samengewerkt met wUrck en Rotterdam Engineering. De opdracht werd verworven onder Best Value Procurement. Bijzonder is de integrale benadering: de kennis van zowel Rijkswaterstaat als Witteveen+Bos wordt gebundeld, met name op het gebied van tunnelbouw, wegontwerp, planstudies en omgevingsmanagement.

Goede bereikbaarheid is essentieel voor een sterke economie. Dat geldt ook voor de Rotterdamse regio. Hier vindt onderzoek plaats naar mogelijke investeringen die de bereikbaarheid verbeteren. In dit kader wordt een planuitwerking gemaakt voor de Blankenburgverbinding tussen de A15 Maasvlakte/Mainport Rotterdam en de A20 Westland/Haaglanden.

Zinktunnel

Deze nieuwe verbinding krijgt 2 x 3 rijstroken en bevat op hoofdlijnen de volgende onderdelen: verbreding van de A20 bij Vlaardingen, een knooppunt A20-Blankenburgverbinding met verdiept aangelegde verbindingsbogen, een landtunnel onder de Aalkeet-binnenpolder, een kanteldijk tussen deze tunnel en de Blankenburgtunnel, die als zinktunnel onder de Nieuwe Waterweg wordt aangelegd. Bij Rozenburg sluit de Blankenburgverbinding vervolgens weer aan op de A15.

Ontwerpfase

In het stadium van de planuitwerking hebben we in fases het ontwerp van de weg verder uitgewerkt, daarbij gebruikmakend van Systems Engineering (SE). Daarnaast heeft over de landschappelijke inpassing intensieve afstemming plaats gevonden met de stakeholders. Ook zijn conditionerende onderzoeken uitgevoerd naar onder meer archeologie, niet-gesprongen explosieven  en kabels en leidingen. Deze onderzoeken brengen de (on)mogelijkheden voor het ontwerp in beeld en leveren aandachtspunten op voor de realisatiefase.

Realisatie

Witteveen+Bos werkt tevens aan een uitgewerkt plan voor de realisatie. In de afgelopen periode hebben we gewerkt aan het Ontwerp-Tracébesluit (OTB), met onderliggende onderzoeken, waaronder een milieueffectrapport. Het OTB heeft in het najaar van 2015 ter inzage gelegen en daarop zijn door belanghebbenden zienswijzen ingebracht. Op basis van deze zienswijzen past W+B het Ontwerp-Tracébesluit aan tot een Tracébesluit, waarbij indien nodig ook onderliggende onderzoeken worden aangevuld.

Contractvoorbereiding

Daarnaast levert Witteveen+Bos een belangrijke bijdrage aan het contact dat wordt opgesteld voor de (nog te selecteren) aannemer die het werk gaat uitvoeren. Hiervoor stellen we een technisch en een esthetisch Programma van Eisen op, waarin de eisen aan ontwerp en inpassing functioneel worden gespecificeerd, waardoor de aannemer die het werk gaat maken zoveel mogelijk vrijheid houdt om zelf slimme oplossingen te bedenken.