• Behoud historische karakter oude binnenstad

  • Innovatieve bouwtechnieken

  • Grootste monitoringsprogramma ter wereld

De Noord/Zuidlijn Amsterdam

De Noord/Zuidlijn wordt ook wel een van de meest ingewikkelde infrastructurele projecten uit de Nederlandse geschiedenis genoemd. Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV en het Ingenieursbureau Amsterdam hebben samengewerkt onder de naam Adviesbureau Noord/Zuidlijn V.O.F.

Technisch complex traject
In de ontwerpfase, contractvoorbereiding en uitvoeringsbegeleiding heeft het samenwerkingsverband een bijzondere bijdrage geleverd aan dit technisch complexe traject. Een belangrijke randvoorwaarde in de ontwerpfase was het behoud van het historische karakter van de stad. Dit betekende bij de start van het project in 1994 dat realisatie van de ondergrondse metroverbinding alleen mogelijk was als bekende bouwtechnieken naar een veel hoger niveau getild werden. Bestaande tunnelbouwtechnieken zoals de boortunneltechniek, de zinktunneltechniek en het pneumatisch afzinken van caissons zijn vernieuwd en geïnnoveerd om te voldoen aan de uitzonderlijke omstandigheden in Amsterdam. Met het innoveren van deze technieken hebben we als Nederland vandaag de dag een koploperspositie verkregen in binnen- en buitenland.

Uitgelichte technieken

Bestaande bouwtechnieken zijn vernieuwd en geïnnoveerd om te voldoen aan de uitzonderlijke omstandigheden in Amsterdam. Binnen het complexe traject zijn een aantal hoogtepunten te onderscheiden.

Uitgelichte technieken

Bestaande bouwtechnieken zijn vernieuwd en geïnnoveerd om te voldoen aan de uitzonderlijke omstandigheden in Amsterdam. Binnen het complexe traject zijn een aantal hoogtepunten te onderscheiden.

Boortunneltechniek

Lees meer

Zinktunneltechniek

Lees meer

Diepgelegen stations

Lees meer

Monitoringsprogramma

Lees meer

Tunnelveiligheid

Lees meer
Deel deze pagina